Detta är en digital, omarbetad version av Burlöv kommuns grafiska profil. Denna version är mer tillgänglighetsanpassad än den tidigare PDF-versionen. Dessutom är den uppdaterad med nya bilder och exempel som bättre återspeglar hur våra verksamheter ser ut idag.
Inledning
Den grafiska profilen är till för att vi ska vara tydliga och enhetliga med vår kommunikation. Då blir det lättare för vår omvärld att se var informationen kommer ifrån och den ger ett proffsigare intryck. Den grafiska profilen ska fungera som vägledning och stöd för alla som kommunicerar för Burlövs kommun.
Vår nya grafiska profil
Den grafiska profilen innehåller riktlinjer för logotyp, grafiska element och teckensnitt samt exempel på hur dessa kan användas. Profilen fungerar som vägledning i hur vi gemensamt synliggör kommunen och dess verksamhet, och ger ett stöd i arbetet för alla oss som – ofta eller mer sällan – kommunicerar för Burlövs kommun.
Burlöv är en liten kommun och en liten organisation där det är nära mellan människor. Burlöv är också i ett skede av tillväxt och utveckling. Den grafiska profilen är tänkt att med färg och form illustrera detta.
Den grafiska profilen är en del av vår kommunikation som helhet. Det grafiska arbetet ska följa vår kommunikationspolicy och kommunikationsstrategi (finns att läsa på Insidan).
Varför behövs en grafisk profil?
En samlad grafisk profil ger oss flera fördelar:
- Vi blir en tydlig avsändare.
Vår grafiska profil stärker bilden av Burlövs kommun, ger ett enhetligt ansikte utåt och gör oss lättare att känna igen. När vi tillämpar grafiska element och färger konsekvent i trycksaker, annonser och skyltar med mera, bygger vi en identitet som omvärlden känner igen.
- Våra budskap får bättre genomslagskraft.
Ett genomtänkt grafiskt utseende ger ett professionellt intryck och förstärker våra budskap på ett positivt sätt. När alla som kommunicerar utnyttjar samma visuella grund uppfattas vi som mer seriösa och trovärdiga.
- Vi lägger tid på rätt saker.
Vi är många medarbetare inom skilda verksamheter i kommunen som behöver kommunicera saker. Med stöden från profilens riktlinjer och färdiga mallar behöver vi inte fundera över utformningen. Vi kan koncentrera oss på att utforma innehållet så att det blir tydligt och anpassat efter mottagaren.
Logotypen
Logotypens utformning
Vår logotyp består av två element: vårt kommunvapen, vilket är den röda skölden med stjärnan och sockerbetan, och vårt namn, Burlövs kommun.
Stjärnan är hämtad från folkhögskolan Hvilans emblem och kan sägas representera utbildning. Sockerbetan står för både vårt ursprung och nuvarande företagande.
Logotypens färger
Burlövs kommuns logotyp har två färger. Vapensköldens klarröda färg och de kanariegula bladen i betan. Att färgerna i logotypen är de korrekta är lika viktigt som att symbolen i sig används på rätt sätt och att typsnittet alltid är detsamma.
Burlövs kommuns logotyper ska aldrig visas i andra färgalternativ än de som är fastställda här och i de digitala originalen. Det finns dock en svart och en vit variant som kan användas i särskilda fall, t.ex. vid gravyr eller till profilprodukter.
Logotyp-filer olika i olika kanaler
Beroende på om logotypen ska tryckas på papper, visas på skärm eller användas för gatuskyltar etc. måste vi använda olika varianter av logotypen. Under För mitt arbete/Kommunikation/Mallar och logotyper på Insidan hittar du den logotyp som passar.
Burlövs röda:
Pantone 186
CMYK 0 100 100 0
RGB 226 0 26
Hex #e2001a
Burlövs gula:
Pantone 116
CMYK 0 10 100 0
RGB 255 221 0
Hex #ffdd00
Varianter
Grundformer
Logotypen har två grundformer med symbol och text i en sammanhållen bild, antingen med vapnet under eller över namnet. Dessa två grundformer ska användas i de allra flesta fall.
Andra former
En alternativ form av logotypen används i kontorstryck. En vänsterställd logotyp med namnet bredvid kommunvapnet. Denna form används i kontorstryck (kuvert, sidhuvud i kuvert) och även vid framställning av skyltar.
Var noga med:
Kommunvapnet ska aldrig användas separat som ett grafiskt eller dekorativt element. Kommunvapnet och namnet ska alltid åtföljas.
Frizon
Logotypen är kommunens viktigaste symbol och ska synas tydligt i de sammanhang den uppträder. Därför ska logotypen ges ordentligt med luft omkring sig i all layout, en så kallad frizon.
Frizonen är det minsta utrymmet som ska hållas fritt från text eller annan grafik. Däremot går det utmärkt att lägga logotypen på en bakgrundsfärg eller i en bild.
Frizonen för logotypens grundform är halva logotypens bredd (dvs textbredden). 20 mm bred textlogotyp blir då 10 mm frizon. Frizon för den liggande logotypen är halva sköldens höjd.
Storlek
Logotypens storlek ska anpassas efter formatet på den trycksak eller det informationsmaterial där den placeras. Minsta storleken är 12 mm bredd, dvs mätt från textlogotypens vänstra kant till dess högra.
I sin minsta storlek för båda formerna av logotypen är vapenskölden 9 mm hög.
Placering
Logotypen ska i möjligaste mån användas i sin grundform med fyra färger. Ibland blir läsligheten dock lidande med den svarta texten – till exempel mot mörka bilder. Därför har vi tagit fram en variant med vit text.
En svartvit och en enfärgad variant kan också användas i vissa undantagsfall, till exempel vid gravyr och märkning av profilprodukter.
Logotypens användning
Kommunens egna aktiviteter/evenemang
Burlövs kommuns logotype ska alltid finnas med när det är Burlövs kommuns nämnder, förvaltningar och verksamheter som är arrangörer av ett evenemang/ en aktivitet.
Samarbete, stöd/sponsring
När Burlövs kommun genomför ett evenemang/projekt i samarbete med en organisation/förening eller annan sam- arbetspartner ska vår logotyp alltid vara med. Det gäller även då vi ger stöd till/sponsrar ett evenemang/projekt.
Var noga med:
Undantag gäller då samarbetet/stödet kan uppfattas som opinionsbildande i till exempel politisk eller religiös mening.
Färger
Vid sidan av logotypens fastställda färger, som aldrig får ändras, har Burlövs kommun fyra grundfärger som används i formgivningen av informationsmaterial.
Dessa färger är grön, gul, blå och orange, klara färger som leder tankarna till växtkraft och aktivitet. Starka färger kan ta ut varandra, därför ska de användas med omdöme. Man kan exempelvis använda två av dem i kombination. För ett sobrare intryck kan man kombinera tonade nyanser av profilens färger, eller med grå toner. Färgerna används i Burlövs kommuns grafiska element, i tonplattor och i diagram.
Färgskalor
Det är viktigt att vi använder just de definierade nyanser av färgerna som presenteras nedan. Färgerna finns här beskrivna enligt flera färgsystem.
CMYK (cyan, magenta, gult, svart) är det vanligaste sättet att definiera färger för tryckt material, och är beskrivningar i procent av blandningen mellan fyra tryckfärger. Dekorfärger (Pantone) används när det är viktigt med en exakt färgåtergivning. Istället för fyra tryckfärger som trycks efter varandra använder man då en färdigblandad så kallad dekorfärg. De används sällan då de är dyrare.
RGB (rött, grönt, blått) är skalan som används vid digitala produktioner, som till exempel Power Point-presentationer. För webben kan man också definiera färger med en Hexadecimal skala.
ORANGE
Pantone 144
CMYK: 0 50 100 0
RGB: 242 141 0
HEX: f28d00
75%
HEX: f6ad40
50%:
HEX: f9c87f
25%:
HEX: fce4bf
GUL
Pantone 116
CMYK: 0 15 100 0
RGB: 255 214 0
HEX: ffd600
75%
HEX: ffe040
50%:
HEX: ffea7f
25%:
HEX: fff4bf
LJUSGRÖN
Pantone 376
CMYK: 50 0 100 0
RGB: 149 193 30
HEX: 95c11e
75%
HEX: b0d157
50%:
HEX: cae08f
25%:
HEX: e4efc7
LJUSBLÅ
Pantone 305
CMYK: 55 0 6 0
RGB: 114 201 233
HEX: 72c9e9
75%
HEX: 96d7ef
50%:
HEX: b9e4f4
25%:
HEX: dcf2fa
SVART
Pantone Svart
CMYK: 0 0 0 100
RGB: 0 0 0
HEX: 000000
75%
HEX: 636363
50%:
HEX: 9d9d9c
25%:
HEX: d0d0d0
Grafiska element
Bård och söm skapar igenkänning
Vid sidan av logotypen och profilfärgerna omfattar den grafiska profilen också grafiska element som ska ge liv åt informations- och marknadsföringsmaterial, och skapa igenkänning. Vi har två element som samspelar.
– Landskapsbården – ”den urbana byn”
Landskapshorisonten representerar nuet och framtiden i det växande Burlöv. Det lokala och historiska finns med genom möllan till vänster, och till höger står tåget och bron för framtiden och kopplingen till regionen och kontinenten.
Bårdens placering och storlek
Bårdens illustration (landskapet) är alltid i samma storlek, anpassat efter formatet på layouten. Den färgade tonplattan kan dock sträckas ut uppåt eller neråt.
– Sömmen – den streckade linjen
Burlöv är litet och så också kommunen som organisation. Det ger en möjlighet till närhet och personlig kontakt. Sömmen ska ge denna lite personliga och hemtrevliga känsla. Den är också en blinkning till Charlotte Weibull.
Den streckade linjen är 0,75 punkter tjock. Den används:
– i kombination med bården
– i kombination med bilder (i vitt, ovanpå bilder)
– i tonplattor som ramar in sidan
Linjen ska om möjligt göras något böjd för att se naturlig ut, och placeras runt 1,5-2 mm från övre eller nedre kant.
De grafiska elementen i klara färger, tillsammans med det enkla teckensnittet och bilder som tydliggör kommunens verksamhet och visioner skapar ett tillgängligt, aktivt och öppet intryck.
Format och placering
Vi använder A-formaten. För marknadsföring och policydokument som detta kan också ett kvadratiskt format utifrån A-formaten användas – 210×210 mm. Några layoutexempel:
Bilder
Väcka intresse
Bilder är oerhört viktiga för att väcka uppmärksamhet, intresse och inlevelse. Vi vill ju också gärna visa upp och ge en inblick i det arbete vi lägger vår kraft i varje dag. Vid bilder på människor är ögonkontakt bra, och även ett tydligt kroppsspråk. Bilden ska gärna berätta någonting.
Egna bilder
Bäst är om vi kan använda bilder direkt ur våra verksamheter. Då måste vi alltid ha skriftligt godkännande från personen som medverkar på fotot (blankett finns på Insidan). Det går också att hitta bra och gratis bilder på internet. Exempel finns på Insidan under För ditt arbete / Kommunikation.
Språk
Personligt tilltal, öppenhet och tillgänglighet
Vi bör sträva efter att vara personliga, tydliga och tillgängliga i all kommunikation:
- Vi riktar oss till ”dig”, inte ”er” eller ”medborgaren”.
- Vi skalar bort yrkesmässig jargong och beskriver saker på ett tillgängligt och enkelt sätt.
- Vi undviker långa, krångliga meningar
- Vi försöker undvika passiva former och onödigt bruk av ordet ”man”. Skriv utförligt vem det är som svarar, vem som åtgärdar, vem som utreder med mera!
Teckensnitt
Calibri i alla lägen
Vi använder ett och samma teckensnitt för rubriker och brödtext. Calibri, ett teckensnitt som både fungerar för utskrift, tryck och läsning på skärm.
Kontorstryck
För brödtext ska vi i möjligaste mån använda Calibri Light, en tunnare variant. Den finns i Word, som ett eget teckensnitt i listan, Calibri Light.
- Dokumentrubrik sätts i Calibri, 18 punkter (regular)
- Underrubrik sätts i Calibri, fet, 14 punkter
- Underrubrik 2 sätts i Calibri fet, kursiv, 13 punkter
- Brödtext sätts i 12 eller 11 punkter
För att texten ska bli lätt att läsa bör varje rad innehålla högst runt 65 tecken. Radavståndet ska vara så stort att inte staplar från raderna gör det svårt att skilja dem åt. 120% är ett vanligt mått, men för svenskan fungerar också radavstånd på uppåt 130% av teckengraden, som här. I Word använder vi enkelt radavstånd eller inställningen Flera: 1,1.
Information och marknadsföring
I foldrar, broschyrer och vissa dokument, som rapporter med mycket text som vi vill ge en särskilt tilltalande form, lägger vi texten i två spalter. Då drar vi ner textstorleken till 9–10 punkter, med radavstånd 12 eller 13 punkter. Texten delas upp i stycken med en blankrad emellan.
Detta dokument är ett exempel:
- Avsnittsrubrik Calibri light, 24 punkter
- Rubrik Calibri light, kursiv, 18 punkter
- Underrubrik Calibri regular, 13 punkter
Mallar
hittar du på Insidan:
Kontorstryck
Kallelse, Protokoll, tjänsteskrivelse med mera
Mallar hittar du i ärendehanteringssystemet Evolution.
Visit- och korrespondenskort
E-postsignatur
Vi använder Calibri i alla lägen och det gäller även i e-postsignaturen. Inga andra typsnitt är godkända. Vill du använda dig av logotypen ska denna placeras underst enligt nedan:
Anna Andersson
assistent
Burlövs kommun
Box 53
232 21 Arlöv
Tel: 040-625 12 34
E-post: anna.andersson@burlov.se
www.burlov.se
Observera att logotypen får inte vara högre än 15 mm. Ladda ner färdig logotyp för e-postsignaturer på Insidan.
Brevpapper, kuvert
Till brevpapper och kuvert använder vi den utformning av logotypen där kommunens namn står till höger.
Presentationer (Powerpoint)
Mallar hittar du på Insidan: För mitt arbete/kommunikation/Mallar och logotyper.
Roll-ups
Informationsmaterial
Informationsblad
Foldrar/broschyrer
Affischer
Annonser
Expomaterial: kläder, skyltar, flaggor m.m.
Skyltar
Den enkla regeln är att Burlöv kommuns logotyp ska placeras nere i högra hörnet och att dess frizon ska respekteras.
Logotypens storlek
Det finns ingen motsvarande enkel regel för hur stor logotypen ska vara. Inte desto mindre är det viktigt att storleken blir rätt, eftersom proportionerna är viktiga för ett enhetligt intryck – men också för tydlighetens skull.
Logotypens frizon
Frizonen för skyltar skiljer sig mot den övriga grafiska profilen på så sätt att det behöver endast vara halva sköldens bredd istället för halva logotypens bredd som det är annars. Frizonen för logotypen vid produktion av skyltar är alltså halva sköldens bredd.
Textens typsnitt
Typsnittet Calibri Regular ska användas genomgående för skyltar och texter. För undertexter använder vi Calibri Light. Knipning – 25 i båda fallen.
Textens storlek, placering och radavstånd
Textens versaler har samma höjd som skölden i logotypen. Texten centreras på bredden utanför logotypens frizon. Förhållandet mellan typsnittets storlek och radavståndet är 1,16.
Logotypens placering och storlek
När höjden på skylten är halva bredden eller mer så får inte logotypen överstiga halva höjden i storlek. När skylten har två eller flera rader ska Burlövs kommuns logotyp vara nere i högra hörnet annars är logotypen till vänster.
Logotyper och symboler i Burlövs kommun
Komplettering till den grafiska profilen
I Burlövs kommun är det många verksamheter som använder olika typer av symboler, ikoner och grafiska element i sin kommunikation. Du kan läsa mer om vilka riktlinjer och regler som gäller för användandet av dessa i följande dokument:
Logotyper och symboler i Burlövs kommun – Komplettering till den grafiska profilen