Kommunstyrelsen är nämnd för kommunledningsförvaltningen, med undantag för miljö- och byggnämnden, som är beslutande organ för frågor som handläggs av miljö- och byggavdelningen. Kommunstyrelsen har arbetsgivaransvaret för kommunens samlade verksamheter, med undantag av anställningen och villkoren för miljö- och byggavdelningens chef.
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens organ för den strategiska och övergripande nivån för drift och utveckling av kommunen, i hela kommunkoncernen, inklusive bolag, förbund etcetera. Förvaltningen stöder kommunens politiska ledning i såväl intern ledning och styrning som vid externa kontakter. Förvaltningen är indelad i avdelningarna; miljö och bygg, tillväxt, teknisk, ekonomi, HR, kommunikation, kansli och kommundirektörens stab.
Så här fördelade sig nettokostnaderna 2022
Förändring i driftbudget 2024 och flerårsplan 2025-2026 jämfört med 2023
Beslutad ram (tkr) | Bokslut 2022 | Prognos 2023 | Budget 2024 | Plan 2025 | Plan 2026 |
Intäkter | 88 313 | 86 241 | 88 313 | 88 313 | 88 313 |
Kostnader | -235 171 | -251 791 | -249 239 | -247 339 | -247 339 |
Verksamhetens nettokostnader | -146 858 | -165 550 | -160 926 | -159 026 | -159 026 |
Budget 2023 | -164 806 | -164 806 | -164 806 | ||
Förändringar mot 2023: | |||||
Tillfälliga förändringar | |||||
Översiktsplanen, återbetalning | 1000 | 1000 | |||
Trygghetsskapande åtgärder, återbetalning | 1100 | 1100 | |||
Upphandlingskostnader IT, återbetalning | 500 | 500 | 500 | ||
EU-val | -500 | ||||
Permanenta förändringar: | |||||
Beslutat i budget 2023 | |||||
Nya ytor Grönebo förskola, utemiljö | -100 | -100 | |||
Nya ytor Rusthållaregården | -250 | -250 | |||
Nya ytor Rusthållaregården, utemiljö | -100 | -100 | |||
Nya ytor Tågarpskolan | -250 | -250 | |||
Licens digital ritningshantering | -100 | -100 | -100 | ||
Tillkommande revision | -150 | -150 | -150 | ||
Detaljplaner flyttas till exploateringsekonomi | 2 881 | 2 881 | 2 881 | ||
Pott, samhällsbyggnad | -2 000 | -2 000 | -2 000 | ||
Besparingskrav 2 % | 3 249 | 3 249 | 3 249 |
Nettoram 2024
Utgångsläget i 2024 års budget och flerårsplan 2025–2026 för kommunstyrelsen är budget 2023, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Genomsnittlig uppräkning för 2024–2026 ligger på 3,6 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,8 % 2024 och 3,5 % respektive 3,3 % 2025 och 2026.
Full kompensation beviljas för beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid beslutad utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.
I kommunstyrelsens budgetram för 2024 har ramen justerats för tidigare beviljat tillfälligt anslag avseende upphandlingskostnader IT med 500 tkr. Nämnden behåller beviljat tillfälligt anslag i budget 2023 för översiktsplanen 1 000 tkr även 2024 och återbetalningen sker först i 2025. Budgetramen 2024 har förstärkts med ett tillfälligt anslag för EU-valet med 500 tkr.
I permanenta förändringar har nämnden beviljats medel i budget 2023 för licens för digital ritningshantering som kommer med i ramen för 2024. Tillkommande revision har lagts till ramen under budgetberedningen med 150 tkr. Budget för detaljplaner 2,9 mnkr har permanent lyfts ur driftsekonomi då dessa kostnader tillhör exploateringsekonomi och inte ska ha någon budget. Särskilt medel har reserverats av fullmäktige i samband med bokslut 2022 för att täcka för kostnader i tidiga skeden. Nämnden i syftet med att fullfölja fullmäktiges beslut om besparingskrav återlämnat 3,2 mnkr.
Under budgetberedningen har ett behov lyfts av att utöka ramen med 2,0 mnkr för att förstärka samhällsbyggnadsprocessen utifrån ett ökat behov av samordning och planering av kommande utbyggnads- och exploateringsprojekt.
Konsekvensanalys av besparingsåtgärder
Kommunstyrelsen har allokerat nödvändiga nerdragningar enligt nedanstående tabell:
Besparingsförslag | Verksamhet/Ansvar | Belopp, tkr |
---|---|---|
Systemutveckling | 3300, 3200, 3100, 3110, 3400 | 747 |
Konsulter | 3300, 3310, 3400 | 270 |
Kompetensutveckling | 3300, 3310, 3400, 3200, 3600 | 285 |
Förbrukningsmaterial samt porto | 3300, 3600 | 41 |
Extern/intern representation | 3300, 3100 | 260 |
Avtalsoptimering | 3200 | 140 |
Marknadsföring | 3100, 3600 | 230 |
Timvikarier Medborgarservice | 3600 | 80 |
Tekniska | 3910 | 950 |
Tillväxt | 3510 | 260 |
Summa | 3 263 |
Besparingarna avser främst kostnader för systemutveckling, konsultstöd samt kompetensutveckling.
Nämndens mål
Målområde | Mål fram till år 2026 | Indikator | Mål 2026 | Prognos 2023 | Prognos 2024 | Prognos 2025 | Prognos 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Attraktiva Burlöv | Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Andes som anser att skötsel av gator och vägar fungerar bra i kommunen | 65 | 59 | 61 | 63 | 65 |
Andel som är nöjda med skötseln av allmänna platser | 74 | 68 | 70 | 72 | 74 | ||
Andel som upplever problem med nedskräpning | 47 | 52 | 51 | 49 | 47 | ||
Företagare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att verka i kommunen. | Nöjdhet med företagsklimatet | 4,35 | 4,24 | 4,28 | 4,31 | 4,35 | |
Hållbara Burlöv | Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel | 70 | 55 | 60 | 65 | 70 |
Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge, andel | 90 | 75 | 80 | 85 | 90 | ||
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel | 45 | 39 | 41 | 43 | 45 | ||
Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter | 70 | 67 | 68 | 69 | 70 | ||
Företagsklimat enligt ÖJ (Insikt) – Totalt, NKI | 82 | 80 | 81 | 81 | 82 | ||
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service | 77 | 74 | 75 | 76 | 77 | ||
Trygga Burlöv | Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Trygghet och säkerhet – ranking | 90 | 100 | 96 | 92 | 90 |
Polisens trygghetsmätning, sammanfattande problemindex | 2,15 | 2,3 | 2,25 | 2,2 | 2,15 |
Observera att progressionstakten för indikatorn gällande polisen trygghetsmätning föreslås ändras på grund av att polisen har förändrat sitt sätt att ta fram sammanfattande problemindex år 2022. Detta har inneburit att beräkningen för indexet blivit annorlunda än tidigare, och därför påverkas målvärdet för Burlöv.
Hur nämnden ska nå målen
Mål fram till 2026 | Strategier för måluppfyllelse | Vad ska göras under året |
---|---|---|
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Skapa förutsättningar för att olika förändringar i den fysiska miljön sammantaget ska bli så bra som möjligt | Påbörja framtagande av ny översikts-plan för Burlövs kommun |
Möjliggöra en bra helhet i kommunens planering och en hållbar utveckling | ||
Företagare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att verka i kommunen. | Näringslivsplanens fokusområden styr verksamheten. Undersökningen Företagsklimat från Svenskt Näringsliv och Insiktsundersökningen från SKR visar både vad som är attraktivt och vad som bör förbättras. | Med grund i näringslivsplanen genomförs cirka 45–50 stödjande och utvecklande aktiviteter under året för att skapa en grund för attraktivt företagande. |
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Förbereda för att kommunerna ska ta över ansvaret för insamling från och med 2024 | Utreda förutsättningarna för att säkerställa hantering av insamling av förpackningar från producenterna |
Öka incitament att göra klimatsmarta val | Utreda möjlighet att införa cirkulär klimatväxlingsavgift vid nyinköp | |
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Öka medborgarnas delaktighet i demokratifrågor | Tillgängliggöra kommunfullmäktiges möten |
Omställning från ”papperspost” till digitala brevlådor (till exempel Kivra) | Införande av digital post | |
Göra det enklare för privatpersoner och företag inom EU att få tillgång till relevant information och kunna utföra tjänster digitalt hos offentliga aktörer inom hela EU | Förbereda kommunen för SDG (Single Digital Gateway) | |
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Öka den upplevda tryggheten och avskräcka brottslig verksamhet i kommunen | Utveckla trygghetsvärdarnas arbete |
Skapa förutsättningar för att på ett säkert sätt utbyta information med andra myndigheter | Förbereda anslutning till Säker Digital Kommunikation (SDK) | |
Ersätta föråldrade kommunikationskanaler med digital och säker meddelandeöverföring | Utreda införande av e-tjänstelegitimation |
Observera att progressionstakten för indikatorn gällande polisen trygghetsmätning föreslås ändras på grund av att polisen har förändrat sitt sätt att ta fram sammanfattande problemindex år 2022. Detta har inneburit att beräkningen för indexet blivit annorlunda än tidigare, och därför påverkas målvärdet för Burlöv.