God ekonomisk hushållning

Enligt kommunallagen ska kommuner ha god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. Det innebär att kommunerna ska sköta sin ekonomi på ett ansvarsfullt sätt och att verksamheten ska bedrivas ändamålsenligt och kostnadseffektivt samt med en finansiering som långsiktigt garanterar verksamheten.

Kommunfullmäktige ska i sin budget ska besluta om riktlinjer för god ekonomisk hushållning där mål och riktlinjer för verksamheten som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. För att styra den ekonomiska utvecklingen i rätt riktning finns det krav på såväl kortsiktiga som långsiktiga finansiella mål. De kortsiktiga målen ska anpassas efter aktuella ekonomiska förutsättningar. De långsiktiga målen bör utgöra riktvärden för en hållbar ekonomisk utveckling över tid som ska fastställas i samband med budget.

Ekonomisk hushållning handlar om att styra ekonomin på kort och lång sikt. För att upprätthålla en god ekonomisk hushållning ska ekonomin visa på ett positivt resultat motsvarande en nivå som gör att kommunens finansiella förmåga inte försvagas. Det innebär att resultatet varje år bör vara tillräckligt starkt för att kommunens förmögenhet inte ska urholkas av inflation eller av för låg självfinansieringsgrad av investeringar. Detta tydliggörs även i kommunallagens balanskrav som innebär att intäkterna varje år måste balansera kostnaderna, det vill säga att intäkterna ska vara större än kostnaderna.

Balanskrav

Balanskravet ställer krav på en kommun att intäkterna varje år ska vara högre än kostnaderna. Syftet med reglerna är att en kommun inte ska överkonsumera och riskera att morgondagens skattebetalare får stå för notan. Vid ett eventuellt underskott ska resultatet återställas inom de tre kommande budgetåren. Det innebär att det i de efterföljande tre årens resultat ska finnas ett överskott som minst motsvarar det uppkomna underskottet.

I reglerna för balanskrav finns undantag för när en kommun får lov att räkna bort vissa kostnader från resultatet vid avstämning mot balanskravet, så kallade ”synnerliga skäl” eller ”resultatutjämningsreserv”. Dessa undantagsregler möjliggör att budgeten i vissa fall kan vara underbalanserad, det vill säga att kostnaderna överstiger intäkterna enstaka år. Men i förlängningen krävs ett positivt resultat för att säkra det egna kapitalet och bygga upp medel för att täcka framtida reinvesteringar och pensionskostnader.

Kommunfullmäktige har den 18 november 2013, § 101, beslutat om riktlinjer för en resultatutjämningsreserv. Enligt gällande riktlinjer kan reserven inte utnyttjas om skatteintäkterna generellt beräknas utvecklas bättre än genomsnittet mot de senaste 10 åren.

  Prognos 2024 Prognos 2025 Prognos 2026 Prognos 2027
10-årig genomsnittlig skatteutveckling 4,5 4,5 4,5 4,4
Skatteutvecklingsprognos för året 3,1 4,8 4,5 4,0
Årets skatteutveckling lägre än genomsnittlig utveckling -1,4 0,3 0,0 -0,4

Enligt bedömningen i tabellen ovan finns det möjlighet att disponera reserven under åren 2024 och 2027 eftersom skatteprognosen dessa år är lägre än det genomsnittliga skatteunderlaget de senaste 10 åren.

Det finns regler för hur balanskravsresultatet ska räknas fram. Det årliga budgeterade resultatet ska justeras för vissa kostnader och intäkter som uppstår under året. Realisationsvinster från försäljning av anläggningstillgångar och orealiserade förluster på värdepapper ska räknas bort från resultatet. Vidare ska det framgå om kommunen tänker använda sig av principerna för synnerliga skäl eller resultatutjämningsreserven.

  Prognos 2024 Budget 2025 Plan 2026 Plan 2027
Resultat enligt resultaträkning 24,0 42,3 39,1 9,9
Reducering av samtliga realisationsvinster 0,0 0,0 0,0 0,0
Vissa realisationsvinster enligt undantagsmöjligheter 0,0 0,0 0,0 0,0
Orealiserade vinster/förluster i värdepapper -15,7 -4,9 -4,4 -4,5
Återföring av orealiserade förluster i värdepapper 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets resultat efter balanskravsjustering 8,3 37,4 34,7 5,4
Medel till resultatutjämningsreserven 0,0 0,0 0,0 0,0
Medel från utjämningsreserv 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets balanskravsresultat 8,3 37,4 34,7 5,4
Justering för kostnader avseende åtgärder där medel reserverats i tidigare bokslut 13,8 0,0 0,0 0,0
Justering för kostnader avseende åtgärder för kostnader där medel reserverats för kommande år 0,0 4,0 0,8 0,3
Årets balanskravsresultat efter synnerliga skäljustering 22,1 41,4 35,5 5,7

Kommunledningskontoret föreslår inte någon avsättning alternativt utnyttjande av resultatutjämningsreserven. I beslut från 2013, 2014, 2017, 2018, 2020, 2021, 2022 och 2023 har kommunfullmäktige beslutat att totalt reservera 99,2 mnkr. Nivån på kommunens resultatutjämningsreserv idag möjliggör att kommunens verksamheter kan fortsätta drivas med dagens kostnadsnivå även om intäkterna för skatter och statsbidrag skulle minska med i genomsnitt 1 % per år i cirka 9 år. Det ger kommunen goda förutsättningar att vid behov genomföra nödvändiga omstruktureringar i verksamheterna eller överbrygga en lågkonjunktur.

I samband med bokslut 2022 och 2023 har kommunen reserverat totalt 50,0 mnkr för kommande ökade kostnader för åren 2022–2028 avseende tidiga skeden. Kostnader avseende tidiga skeden är de kostnader som uppstår innan en detaljplan har vunnit laga kraft. Dessa kostnader får enligt god redovisningssed inte hänföras till exploateringsinvesteringen, utan ska kostnadsföras det år kostnaden uppstår. Dessa kostnader uppgick vid bokslut 2023 till 4,3 mnkr och prognosen för 2024 visar ytterligare kostnader på 13,8 mnkr därmed beräknas återstående reserverat medel vid årsskiftet 2024 till 31,9 mnkr. Kostnader i tidiga skeden för 2025 uppskattas till 4,0 mnkr medan år 2026 och 2027 beräknas de till 0,8 respektive 0,3 mnkr.

Bedömningen att det i 2025 års budget med flerårsplan 2026 och 2027 inte finns något behov att utnyttja kommunens resultatutjämningsreserv.

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer