Utbildnings- och kulturnämnden

Utbildnings- och kulturnämnden bedriver utvecklingsinriktad utbildningsverksamhet för följande delar: öppen förskola, förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, integrerad grundsärskola, gymnasieskolans introduktionsprogram, vuxenutbildning och sfi (svenska för invandrare). När det gäller utbildning inom anpassad grundskola och gymnasium/anpassat gymnasium köper kommunen i huvudsak utbildningsplatser av externa anordnare. Kommunen erbjuder två introduktionsprogram till gymnasieskolan i egen regi.

I nämndens ansvarsområde ingår också attraktiv och tillgänglig verksamhet inom kulturskolan, bibliotek, allmänkultur, Burlövsbadet, Ung i Burlöv med ansvar för bland annat fritidsgårdar, idrottsplatser och andra idrott- och fritidsanläggningar, stöd till ideella organisationer, och måltids- och lokalvårdsenheten som levererar goda, näringsriktiga och trivsamma måltider till både barn, elever och äldre i kommunens alla verksamheter och en lokalvård som är innovativ och effektiv.

Så här fördelade sig nettokostnaderna 2023

Förändringar i driftbudget 2025 och flerårsplan 2026–2027 jämfört med 2024

Beslutad ram (tkr) Bokslut 2022 Prognos 2023 Budget 2024 Plan 2025 Plan 2026
Intäkter   144 347 148 668 148 668 148 668
Kostnader -794 916 -825 980 -795 720 -802 355 -818 580
Verksamhetens nettokostnader -643 936 -681 633 -647 052 -653 687 150 980
           
Budget 2023     -659 059 -659 059 -659 059
Förändringar mot 2023:          
Resursfördelning:          
Grundskola     -5 281 -7 670 -13 256
Fritidshem     -416 -826 -2 004
Förskola     4 306 2 092 -4 080
Gymnasieskola     -1 177 -2 965 -6 730
Komvux     -173 -327 -853
Tillfälliga förändringar          
Modul Tågarp     125 125 125
Modul Södervångskolan         516
Modul 2 Tågarp     258 516 516
Lidl-paviljonger     1 212 1 212 1 212
Ersättningslokal ABI       900 900
Förebyggande ungdomstjänster       550 550
Hälsa för äldre         1 000
Modul Tågarp     -63    
Ersättningslokal ABI       -900 -900
Permanenta utökningar:          
Modul Södervångskolan         -516
Förebyggande ungdomstjänster       -550 -550
Besparingskrav 2 %     13 216 13 216 13 216

Nettoram 2025

Utgångsläget i 2025 års budget och flerårsplan 2026–2027 för utbildnings- och kulturnämnden är budget 2024, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Genomsnittlig uppräkning för 2025–2027 ligger på 2,2 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,2 % år 2025 och 3,2 % respektive 3,3 % år 2026 och 2027.

Full kompensation beviljas för politiskt beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.

I budget 2025 har nämndens medel ökat utifrån resursfördelningsmodell baserad på kommunens befolkningsprognos. I resursfördelningsmodellen räknas tidigare permanenta satsningar in. Beräkning har gjorts utifrån beslutad befolkningsprognos och enhetskostnad per barn/elev för att få fram en ersättning utifrån resursfördelningsmodellen. I budget 2025 har en justerad metod för resursfördelning till gymnasieverksamheten tillämpats som innebär att prisuppräkning baserades på senast kända utfall. Uppräkningen har inneburit att nämnden tilldelats medel i fasta priser motsvarande 3,4 mnkr i budget 2025. I flerårsplan erhåller nämnden 1,9 respektive 15,6 mnkr 2026 och 2027.

Nämndens ram 2025 har nedjusterats genom återtag av tidigare beslutade tillfälliga anslag avseende moduler Tågarp och ersättningslokaler för ABI med 321 tkr respektive 900 tkr. Vidare har ett tillfälligt anslag avseende hälsa för äldre återbetalts med 1 000 tkr. Utöver det har ett tillfälligt anslag på 300 tkr lagts till ramen avseende personalresurser för förvaring av Charlotte Weibullsamlingen.

Ett beviljat permanent anslag i ventilen 2024 att undanta besparingen på Burlövsfesten återtas med 700 tkr. Besparingskrav lagd i budget 2024 har återlagts i budget 2025 med 6,9 mnkr. Drift av konstgräsplan i Arlöv och driftkostnader för Möllegården tillfaller nämnden år 2026 med 150 tkr respektive 65 tkr.

Utöver nämndens föreslagna satsningar har beredningen förstärkt ramen i budget 2025 med kvalitetshöjande insatser på totalt 5,4 mnkr. Satsningarna inom nämndens verksamheter avser utökad skolpeng med 3,0 mnkr, ökad vistelsetid i förskola med 1,0 mnkr och anpassad grundskola med 1,4 mnkr.

Projekteringsmedel för Åkarps idrottsplats som har äskats i investeringsbudget beviljas i driftbudget med 0,5 mnkr för år 2025.

Nämdens mål

Målområde Mål – Fram till år 2026 Indikator Mål 2026 Utfall 2023 Prognos 2024 Prognos 2025 Prognos 2026
Attraktiva Burlöv Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen.   92 85,3      
Hållbara Burlöv Kommunens påverkan på miljön ska minska. Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel 70        
Tillgängliga Burlöv Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter 70 62,9 68 69 70
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service 77 84      
Företagsklimat enligt Öppna jämförelser (Insikt) – Totalt, NKI 82 78 81 81 82
Trygga Burlöv Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Trygghet och säkerhet rankning 90        

Hur nämnden ska nå målen

Mål fram till år 2026 Strategier för måluppfyllelse Vad ska göras under året
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. Erbjuda attraktiva verksamheter inom utbildning, kultur- och fritidsverksamhet samt måltid och lokalvård. Detta uppnås genom samverkan och dialog med berörda aktörer, till exempel med föreningsliv samt näringsliv. Anges i verksamhetsplan 2025
Kultur- och fritidsaktiviteter i kommunen ska involvera invånarna och leda till en förhöjd livskvalitet. Detta uppnås genom samverkan och dialog med föreningsliv och näringsliv, samt en aktiv dialog med medborgare och besökare. Anges i verksamhetsplan 2025
Alla invånare ska uppleva bättre förutsättningar för goda insatser, nära vård och hög livskvalitet.   Anges i verksamhetsplan 2025
Alla barn, elever och studerande ska genomgå en utbildning som skapar bättre förutsättningar att komma i arbete. Att aktivt fortsätta att driva utveckling av förskola och skola på vetenskaplig grund. Anges i verksamhetsplan 2025
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Ge förutsättningar för en tillgänglig verksamhet både i form av fysiska möten mellan invånare och medarbetare samt att fortsätta utvecklingen av de e-tjänster som underlättar för invånaren. Anges i verksamhetsplan 2025
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Aktiv samverkan med socialförvaltning, trygghetsvärdar och blåljuspersonal. Uppsökande verksamhet gentemot ungdomar. Anges i verksamhetsplan 2025

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer