Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen är nämnd för kommunledningsförvaltningen, med undantag för miljö- och byggavdelningen, som lyder direkt under miljö- och byggnämnden. Kommunstyrelsen har arbetsgivaransvaret för kommunens samlade verksamheter, med undantag av anställningen och villkoren för miljö- och byggavdelningens chef.

Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens organ för den strategiska och övergripande nivån för drift och utveckling av kommunen, i hela kommunkoncernen, inklusive bolag, förbund och så vidare. Förvaltningen stöder kommunens politiska ledning i såväl intern ledning och styrning som vid externa kontakter. Förvaltningen är indelad i ekonomiavdelningen, HR-avdelningen, kansliavdelningen, staben, kommunikationsavdelningen, miljö- och byggavdelningen, tekniska avdelningen och tillväxtavdelningen.

Så här fördelade sig nettokostnaderna 2023

Förändring i driftbudget 2025 och flerårsplan 2026–2027 jämfört med 2024

Beslutad ram (tkr) Bokslut 2023 Prognos 2024 Budget 2025 Plan 2026 Plan 2027
Intäkter 97 381 104 171 91 899 91 899 91 899
Kostnader -257 784 -269 255 -266 362 -265 539 -263 266
Verksamhetens nettokostnader -160 403 -165 084 -174 463 -173 640 -171 367
Budget 2024     -167 151 -167 151 -167 151
           
Förändringar mot 2024:          
Återbetalningar:          
Översiktsplanen       1 000 1 000
Tryghetsskapande åtgärder         1 100
EU valet     500 500 500
Tidigare beslutat, permanenta anslag          
Nya ytor Grönebo förskola, utemiljö     -100 -100 -100
Nya ytor Rusthållaregården     -125 -250 -250
Nya ytor Rusthållaregården, utemiljö     -50 -100 -100
Nya ytor Tågarpskolan     -250 -250 -250
Dagvattensavgift VA SYD     -800 -800 -800
Tillfälliga förändringar:          
Bevattning     -250 -300 -250
Ny IT-organisation     -1 111 -1 263 -140
Prislappsmodellen     -200    
Permanenta förändringar:          
Återlagd besparing 2 %     -3 326 -3 326 -3 326
Ny IT-organisation     -1 600 -1 600 -1 600

Nettoram 2025

Utgångsläget i 2025 års budget och flerårsplan 2026–2027 för kommunstyrelsen är budget 2024, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för konsumentprisindex (KPI) och personalkostnader. Den genomsnittliga uppräkningen för 2025–2027 ligger på 2,2 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,2 % år 2025 och 3,2 % respektive 3,3 % år 2026 och 2027.

Full kompensation beviljas för beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid beslutad utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.

I kommunstyrelsens budgetram för 2025 har ramen justerats upp med tidigare beviljade permanenta anslag avseende tillkommande ytor, utemiljö och dagvattensavgift med totalt 1,3 mnkr. Nämnden behåller tillfälligt anslag för översiktsplanen på 1 mnkr i budget 2025 och återbetalningen sker först i 2026. Tillfälligt anslag för trygghetsskapande åtgärder förlängs till 2026 och EU valet återbetalas med 0,5 mnkr.

I ramen för 2025 har tillfälliga anslag lagts till för bevattning och lekplatsunderhåll med 0,25 mnkr respektive 1,1 mnkr. Vidare har 0,2 mnkr i tillfälligt anslag 2025 lagts till att delta i SKR:s projekt avseende resursfördelning baserad på prislappar.

Besparingskrav lagd i budget 2024 har återlagts i budget 2025 med 3,3 mnkr. Vidare har ramen stärkts med permanent satsning i ny IT-organisation med 1,6 mnkr.

Besparingarna avser främst kostnader för systemutveckling, konsultstöd samt kompetensutveckling.

Nämndens mål

Målområde Mål fram till år 2026 Indikator Mål 2026 Prognos 2023 Prognos 2024 Prognos 2025 Prognos 2026
Attraktiva Burlöv Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. Skötsel av gator och vägar fungerar bra i kommunen, andel 65 52,3 61 63 65
Andel nöjda med skötseln av allmänna platser 74 60,1 70 72 74
Andel som upplever problem med nedskräpning 47 40 51 49 47
Andel positiva med kommunen som en plats att leva och bo på 92 85,3      
Företagare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att verka i kommunen. Nöjdhet med företagsklimatet 4,35 4,2 4 4 4
Hållbara Burlöv Kommunens påverkan på miljön ska minska. Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel 70 66 60 65 70
Nytilkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge, andel (%) 90   80 85 90
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inkl. biologisk behandling, andel 45   41 43 45
Tillgängliga Burlöv Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter 70 62,9 68 69 70
Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Totalt, NKI 82 80,2 81 81 82
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service 77 84 75 76 77
Trygga Burlöv Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Trygghet och säkerhet – rankning 90 81 96 92 90
Polisens trygghetsmätning, sammanfattande problemindex 2,15 1,76 2 2 2

Hur nämnden ska nå målen

Mål fram till 2026 Strategier för måluppfyllelse Vad ska göras under året
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. Skapa förutsättningar för att olika förändringar i den fysiska miljön sammantaget ska bli så bra som möjligt 1. Arbeta med framtagandet av ny översiktsplan för Burlövs kommun.
2. Stärka varumärket genom kampanjen ”Burlöv Händer”.
Möjliggöra en bra helhet i kommunens planering och en hållbar utveckling 3. Fortsätta exploatering vid Burlöv station och Åkarp station.
Företagare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att verka i kommunen. Näringslivsplanens fokusområden styr verksamheten. Undersökningen Företagsklimat från Svenskt Näringsliv och Insiktsundersökningen från SKR visar både vad som är attraktivt och vad som bör förbättras. 1. Fortsätta erbjuda Burlövs företag kompetensutveckling genom att moderera ett nytt socialfondsprojekt.
2. Med grund i näringslivsplanen genomföra stödjande och utvecklande aktiviteter för att skapa en grund för attraktivt företagande.
Kommunens påverkan på miljön ska minska. Säkerställa en hållbarhet i tillväxten och att hållbara byggnationer skapas för en långsiktig framtid. För ett hållbart Burlöv ska grönare miljöer finnas och nyplaneras. Ett hållbart resande ska främjas med kollektivtrafik och på gång- och cykelvägar. Ökat incitament att göra klimatsmarta val inom kommunen. 1. Utreda förutsättningarna för att säkerställa hantering av insamling av förpackningar från producenterna.
2. Utreda möjlighet att införa cirkulär klimatväxlingsavgift vid nyinköp.
3. Hållbar VA-försörjning för Burlövs kommun.
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Öka medborgarnas delaktighet i demokratifrågor 1. Fortsatt arbete med att tillgängliggöra kommunfullmäktiges möten.
Omställning från ”papperspost” till digitala brevlådor (till exempel Kivra) 2. Införande av digital post
Göra det enklare för privatpersoner och företag inom EU att få tillgång till relevant information och kunna utföra tjänster digitalt hos offentliga aktörer inom hela EU 3. Implementera riktlinjer för service i hela organisationen.
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Öka den upplevda tryggheten och av-skräcka brottslig verksamhet i kommunen 1. Planera för ökad egen förmåga vid kriser kopplat risk- och sårbarhetsanalyser.
2. Samordna och utveckla det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet.
Ersätta föråldrade kommunikationskanaler med digital och säker meddelandeöverfö-ring 3. Förbereda anslutning till Säker Digital Kommunikation (SDK).

Samarbetsnämnd – gemensam löneservice

Samarbetsnämnd löneservice ansvarar för lön- och anställningsadministration samt pension och personrelaterade försäkringar genom enheten löneservice för kommunerna Burlöv, Kävlinge och Staffanstorp.

Den finansiella situationen mellan löneservice och samarbetskommunerna regleras genom en prismodell för grunduppdraget med tillhörande beskrivning av grunduppdrag inklusive servicenivå och debitering för tilläggstjänsten enligt prismodell för tilläggstjänster.

Det finns en samarbetsmodell med följande nivåer: operativ nivå, taktisk nivå, strategisk nivå och samarbetsnämnd. Samarbetsmodellen skapades 2024 och 2025 blir första året då samarbetsmodellen tillämpas över ett helt kalenderår.

Under 2024 gav nämnden Burlövs kommuns förvaltning i uppdrag att omarbeta samarbetsavtalen vilket inkluderar översyn av målen. Samarbetsavtalet beslutas av respektive samarbetskommuns kommunfullmäktige. Detta rekommenderades i utredningen ”Lönehantering med tilläggstjänster – analys och prismodell” som genomfördes 2023. I skrivande stund är detta inte slutfört varför mål och nyckeltal förväntas revideras framöver.

Förändringar i driftbudget 2025 och flerårsplan 2026–2027 jämfört med 2024

Beslutad ram (tkr) Bokslut 2023 Prognos 2024 Budget 2025 Plan 2026 Plan 2027
Intäkter 10 079   13 088 13 088 13 088
Kostnader -10 079   -13 088 -13 088 -13 088
Verksamhetens nettokostnader 0   0 0 0

Nettoram 2025

Eftersom nämnden är en resultatenhet, vilket innebär att nämnden finansieras med intäkter från samarbetskommunerna, ska verksamhetens nettokostnader vara noll. Utgångsläget i beräkningen av 2025 års budget och flerårsplan 2026–2027 är budget 2024. Budget 2024 räknas upp med föränd-ringar i löner och pris utifrån SKR:s parametrar, volym och olika kvalitetshöjande insatser i verksam-heterna.

Nettoramen 2025 har beräknats med preliminära SKR-parametrar för pris och lön per den 31 de-cember 2023. SKR reviderar dessa parametrar löpande under året. Kommunfullmäktige i Burlövs kommun fastställer budget för löneservicenämnden i november 2024 i enlighet med avtal om ge-mensam samarbetsnämnd 3 daterat den 4 oktober 2012.
Löneservicenämndens beslut kring grunduppdrag, tilläggstjänster och prismodell för tilläggstjänster skapar en ny post avseende tilläggstjänstintäkter. Tilläggstjänstintäkterna prognostiseras till 600 tkr. för 2025. Dessa intäkter möts av en ökad kostnad på personalsidan med samma nivå.

Nämndens mål

Nämnden ska följa kommunstyrelsens nämndsmål. Utöver dessa finns egna nämndsmål som löneser-viceenheten ska följa som är gemensamma för de tre samarbetskommunerna.

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer